Sluis AndentenSluis Andenten

2021 Duitsland naar Berlijn

De reis naar Berlijn is langdradig vanwege de grote afstand die je moet afleggen. Je vaart dagenlang tussen de bomenrijen. Na Hannover is het saai en wordt het pas weer interessant als je het merengebied bij Brandenburg bereikt hebt. Berlijn is de moeite waard vanwege de historie en vele monumentale gebouwen. De volgende keer gaan we niet verder dan Hannover. Interessante plaatsen onderweg zijn Osnabrück, Bad Essen, Wolfsburg en Hannover. In Osnabrück is een gastvrije haven waar je fietsen kan lenen. In Hannover moet je reserveren voor een ligplaats. Hannover en Wolfsburg hebben beide een goede restaurant bij de haven. Bij het wandelen door de steden merk je het verschil tussen de voormalige West - en Oost Duitsland. De steden in het voormalige DDR zijn wat armoediger dan in het westen. Waar je aan moet wennen is dat fietsers en voetgangers van het zelfde trottoir gebruik maken.

Via Ter Apel naar Duitsland gevaren en daarna via Dormund Ems kanaal naar het Mittelland kanaal. Het Mittelland kanaal is, inclusief het Havel kanaal, 379 km lang. Onderweg passeer je een aantal grote sluizen en twee aquaducten. Als je naar het oosten gaat dan ga je "zum berg' ook al ga je bij de sluis naar beneden. Naar het het westen ga je 'zum tal'. Bij de sluizen heb je een wachtplaats voor sportboten en mag je niet gaan drijven voor een sluis. Je wacht op de oproep en aanwijzing van de sluismeester. Contact met de sluismeester gaat probleemloos via de marifoon: "schleuse friedrichsfeld sportboot Amisia", "friedrichsfeld hört", "wir möchten zum berg", "warte im warteplatz bis ich dich anrufe".

Niet elke sluis is watersport vriendelijk vaak hebben ze een damwand als sluismuur, de stootwillen verdwijnen dan in de gleuven. Beroeps wrijfhoutje is een oplossing die je horizontaal kan ophangen. Op ligplaatsen voor kleine schepen hebben ze de damwanden dicht gemaakt.
Terug zijn we via het Wesel Datteln kanaal naar de Rijn gegaan. Het was hoogwater op de Rijn wat een flinke stroom en golven veroorzaakte. We hadden 5 km stroom mee en waren in 4,5 uur van Wesel naar Arnhem gevaren.

De beroepsvaart vaart rustig op de duitse kanalen en gaan vaak 's nacht tegen de kant om te overnachten. In overleg, via kanaal 10, passeerden we probleemloos de beroepsvaart. Voor de pleziervaart zijn speciale gratis 'kleine fahrzeuge' ligplaatsen waar je makkelijk je huisvuil kwijt kan in de aanwezige containers. Het is niet aan te raden ergens anders te gaan liggen want de Wasserschutzpolizei is vaak aanwezig en we zijn één keer gecontroleerd op papieren. 's Nachts heb je geen last van de golven omdat de beroepsvaart ook stil ligt. 

Diesel langs de waterkant is 45 cent duurder dan langs de straat. Met een jerrycan en karretje diesel halen bij een "tankstelle" scheelt een hoop geld. We hebben volop gebruik gemaakt van Google maps om winkels en tankstations in de buurt van de ligplaats te vinden. Vaak zijn die op maximaal 15 minuten lopen en hadden we 's morgen verse broodjes. Zondag zijn de winkels dicht. Diesel kan je het beste tanken in Ter Apel (langs het water), Genthin en Munster. Allemaal op 5 minuten lopen.

De overgang van het kanaal, met weinig pleziervaart, naar het merengebied bij Plaue is groot. Het merengebied is druk met pleziervaart en varende 'tuinhuisjes'. Na Brandenburg is er een schaarste aan ligplaatsen en moet je minimaal een dag van te voren gaan bellen of er plaats is. De meeste ligplaatsen zijn privé en worden niet aan passanten verhuurd. Veel Duitsers overnachten ten anker. We konden geen ligplaats vinden bij Potsdam en zijn vanuit Brandenburg met de trein naar Berlijn gegaan. Daar hebben we een hotel geboekt voor twee dagen en zijn we Berlijn lopend en met de metro gaan verkennen.

Sluis DattelnSluis Datteln
Sluis HohenwartheSluis Hohenwarthe
Sluis HohenwartheSluis Hohenwarthe

ozio_gallery_nano

We zijn vlot naar Berlijn gevaren en rustig terug gegaan. We hebben 440 L diesel verbruikt, 220 motoruren gedraaid en 360 € aan liggeld uitgegeven